Κίνηση οχημάτων: Από πετρέλαιο και βενζίνη, στο φυσικό αέριο

Η χαμηλότερη τιμή (3 φορές φθηνότερο σε σχέση με την βενζίνη), η οικολογική ωφέλεια (εκπέμπει πολύ λίγα καυσαέρια) και η ασφάλεια στην χρήση αποτελούν βασικά πλεονεκτήματα της χρήσης φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων.

Αυξάνονται οι επιλογές καυσίμου για τα συμβατικά οχήματα καθώς πλέον εκτός από την δυνατότητα μετατροπής των βενζινοκίνητων οχημάτων σε διπλής καύσης (αριθμός απόφασης 10852/715/30-05-2014), η ίδια ευκαιρία παρέχεται και στους οδηγούς πετρελαιοκίνητων με τις εταιρείες που διαθέτουν επαγγελματικά φορτηγά ελαφρού τύπου να αποτελούν τους πρώτους ωφελούμενους από την νέα αυτή ρύθμιση. Φυσικά από την μετατροπή δεν αποκλείονται οι οδηγοί οποιουδήποτε πετρελαιοκίνητου καθώς στρατηγική προτεραιότητα της ενεργειακής πολιτικής αποτελεί η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων.

 

Στην επίσημη ανακοίνωση της θεσμοθέτησης της μετατροπής, ο πρώην υφυπουργός, κος Μιχάλης Παπαδόπουλος, αναφέρει «μετά την θεσμοθέτηση της δυνατότητας μετατροπής αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο την βενζίνη σε φυσικό αέριο και την δυνατότητα ίδρυσης πρατηρίων φυσικού αερίου, με την παραπάνω απόφασή μας ολοκληρώσαμε την εισαγωγή του φυσικού αερίου στην κίνηση των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών. Με την ρύθμιση αυτή εξασφαλίζουμε την δυνατότητα φθηνότερων μετακινήσεων με αποτέλεσμα την μείωση κόστους των επιχειρήσεων αλλά και την χρήση καυσίμου φιλικότερου προς το περιβάλλον» .

 

Τι λένε οι ειδικοί για το φυσικό αέριο στην κίνηση οχημάτων
Εξοικειωμένοι δείχνουν οι οδηγοί επαγγελματικών και ιδιωτικών οχημάτων με την ιδέα της χρήσης φυσικού αερίου αντί πετρελαίου ή βενζίνης και σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τα οφέλη του CNG προχωρώντας στις απαραίτητες μετατροπές στο ήδη υπάρχον συμβατικό όχημα ή πραγματοποιώντας μια αγορά ενός εργοστασιακού μοντέλου φυσικού αερίου.

 

Σύμφωνα με τον κ. Πέτκο Φεμιλιάν, υπεύθυνο της εταιρείας EMKO-GAS, η χρήση του φυσικού αερίου σίγουρα θα αυξάνεται στο μέλλον, με τους επαγγελματίες οδηγούς και τους υπευθύνους εμπορικών στόλων να δείχνουν ήδη αυξημένο ενδιαφέρον.

 

Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι: «Σαφώς η χαμηλότερη τιμή (3 φορές φθηνότερο σε σχέση με την βενζίνη), η οικολογική ωφέλεια (εκπέμπει πολύ λίγα καυσαέρια) και η ασφάλεια στην χρήση αποτελούν βασικά πλεονεκτήματα της χρήσης φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων. Θα μπορούσαμε ακόμη να πούμε ότι λόγω της καθαρής καύσης αυξάνονται τα χιλιόμετρα μεταξύ της αλλαγής λαδιών και φίλτρου λαδιού και επιμηκύνεται επίσης και η ζωή του κινητήρα καθώς τα υψηλά οκτάνια δεν επιτρέπουν την δημιουργία εκρηκτικής καύσης ,η οποία έχει σαν αποτέλεσμα την μηχανική φθορά. Το φυσικό αέριο και ο αέρας έχουν την ίδια φυσική κατάσταση , δηλαδή αναμειγνύονται καλά και αντίστοιχα η ποιότητα του μείγματος στους διάφορους κυλίνδρους διαφέρει πολύ λιγότερο σε σύγκριση με τα υγρά καύσιμα. Παράλληλα, το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και ανεβαίνει εύκολα στην ατμόσφαιρα εκμηδενίζοντας τις πιθανότητες δημιουργίας συνθηκών έκρηξης ενώ τα ντεπόζιτα στα οποία αποθηκεύεται θεωρούνται το πιο γερό στοιχείο του αυτοκινήτου. Και βέβαια, υπάρχει άφθονη διανομή οπότε δεν τίθεται θέμα προβληματικού εφοδιασμού.»

 

H κεντρική και βόρεια Ελλάδα έχει τα δικά της πρατήρια φυσικού αερίου. Στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ προκειμένου να ανοίξει την αγορά της αεριοκίνησης, με το FISIKON (εμπορική ονομασία του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων) δημιουργεί υποδομές και υλοποιεί στρατηγικές συνεργασίες, έχοντας ως στόχο το οικονομικό, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο, να κάνει όλο και περισσότερο αισθητή την παρουσία του στους ελληνικούς δρόμους.

 

Έτσι σήμερα η ΔΕΠΑ λειτουργεί 7 πρατήρια σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας:
Στην Αθήνα: ΕΚΟ -Λεωφ. Κηφισίας 264, Κηφισιά, ΕΚΟ – 8ο χλμ Αθηνών-Λαμίας, Ν. Φιλαδέλφεια, πρατήριο Fisikon στην Ανθούσα, στον παράδρομο της Αττικής Οδού και πρατήριο Fisikon στα ¶νω Λιόσια
Στη Θεσσαλονίκη: EKO – Λεωφ. Γεωργικής Σχολής 128, Πυλαία, ΒΡ – Λεωφ. Κ.Καραμανλή 36, Νέα Μαγνησία, και Στο Βόλο: ΒΡ – οδό Λαρίσης 202.

 

Στο δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου αναμένεται να ενταχθούν δύο ακόμη πόλεις της κεντρικής Ελλάδας καθώς υπό κατασκευή βρίσκονται ένα πρατήριο στη Λάρισα και ένα στην περιοχή της Λαμίας καθώς και άλλα 6 σε φάση αδειοδότησης στην Αθήνα. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα πρατήρια φυσικού αερίου έχουν φθάσει τα 25.300 σε όλο τον κόσμο προκειμένου να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση των 19 εκατομμυρίων οχημάτων που κυκλοφορούν σε Ευρώπη και Αμερική.

 

Σύμφωνα με ευρωπαϊκές μελέτες, έως το 2018 ο αριθμός των λεωφορείων που θα κινείται με φυσικό αέριο θα καλύπτει το 12,7% του συνόλου του ευρωπαϊκού στόλου ενώ η Αθήνα θεωρείται ως η ευρωπαϊκή πόλη με έναν από τους μεγαλύτερους στόλους λεωφορείων που κινούνται με αέριο. Παράλληλα, στην Αττική, 110 απορριμματοφόρα των δήμων κινούνται με φυσικό αέριο, ενώ εκτός από τα δημόσια οχήματα, το CNG αποτελεί και μία από τις πρώτες επιλογές για τις εταιρείες οι οποίες θέλουν να «κινήσουν» οικονομικά τους επαγγελματικούς τους στόλους.
Φυσικό αέριο στους επαγγελματικούς στόλους μεγάλων εταιρειών
Επαγγελματικές εκδόσεις εργοστασιακών αυτοκινήτων με φυσικό αέριο προσφέρουν πλέον όλες οι μεγάλες εταιρείες όπως η Mercedes, η Fiat, η Volkswagen, η Οpel, η Iveco κλπ. Σύμφωνα με τον κ. Σπύρο Αρέθα, Διπλ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Δ/ντής Τμήματος IVECO της εταιρείας Παύλος Ι. Κοντέλλης, «η χρήση επαγγελματικών οχημάτων φυσικού αερίου είναι ευρέως διαδεδομένη στο εξωτερικό και έχει αρχίσει πολλά χρόνια πριν στην Ευρώπη, λόγω της επάρκειας των υποδομών και των δικτύων διανομής φυσικού αερίου με πλατιά γεωγραφική κάλυψη.
Σαφώς το κύριο κίνητρο, πέραν του οικολογικού, είναι η οικονομία που προκύπτει από τη χρήση, αφού το φυσικό αέριο ως καύσιμο είναι πιο αποδοτικό και φτηνότερο κατά τουλάχιστο 40% από τα άλλα γνωστά καύσιμα. Ως επιτυχημένο παράδειγμα αναφέρουμε την ισπανική εταιρία FCC SA η οποία δραστηριοποιείται στην περιβαλλοντική διαχείριση και στην κατασκευή υποδομών και διαθέτει 1.120 φορτηγά IVECO CNG που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε μεγαλουπόλεις της Ισπανίας, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις καθώς επίσης στην Αίγυπτο και στη Νότια Αμερική.

 

Τα συγκεκριμένα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου εκμεταλλεύονται και πολλές άλλες μεγάλες εταιρείες σε όλο τον κόσμο όπως είναι οι UPS και AT & T, οι οποίες κινούν τους επαγγελματικούς τους στόλους με φυσικό αέριο. Mία ακόμη πολυεθνική εταιρεία, η COCA –COLA, χρησιμοποιεί οχήματα φυσικού αερίου. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Στόλου στην Βόρεια Αμερική, Steve Saltzgiver, «εξετάζεται πού διεξοδικά η χρήση NGV,έχουμε ήδη αρκετά φορτηγά σε διάφορες αγορές συμπεριλαμβανομένων 10 NGV στην Καλιφόρνια. Οι ανάγκες του στόλου μας αφορούν σε διανομή που σημαίνει συχνές στάσεις και προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζουμε τα εναλλακτικά καύσιμα με βάση αριθμούς και μετρήσεις».

Μπορεί επίσης να σας αρέσει