«Ξεμπλοκάρουν» οι εισαγωγές αερίου μέσω Βουλγαρίας

Εντός του 2015 ελπίζει η ΡΑΕ στο “άνοιγμα” των εισαγωγών φυσικού αερίου μέσω του βουλγαρικού δικτύου, κάτι που σήμερα είναι αδύνατο λόγω προσκομμάτων που προβάλλει η γειτονική χώρα.

 

Η εξέλιξη αυτή θα επιτρέψει να εισέλθουν στο ελληνικό σύστημα ποσότητες καυσίμου που προέρχονται από προμηθευτές και παραγωγούς, πέραν της Ρωσίας. Ταυτόχρονα, σε ρυθμιστικό επίπεδο, τέθηκε σε ισχύ χρονοδιάγραμμα που θα επιτρέψει τη λειτουργία στην Ελλάδα Εικονικού Κόμβου Διαπραγμάτευσης ποσοτήτων αερίου (virtual hub), ως οιονεί χρηματιστήριο, μέσω του οποίου θα μπορούν να γίνονται πράξεις.

 

Tα παραπάνω ανέφερε ο πρόεδρος της ΡΑΕ Δρ Νίκος Βασιλάκος μιλώνταςστο 19ο συνέδριο Ενέργεια του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης, παρουσιάζοντας τις πρωτοβουλίες και τον προγραμματισμό της Αρχής για το επόμενο διάστημα.

 

Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά στο πρόβλημα με την αδυναμία πραγματοποίησης εισαγωγών φυσικού αερίου μέσω της Βουλγαρίας, κάτι που το επιδιώκουν οι μεγάλοι καταναλωτές και οι βιομηχανίες γενικότερα, προκειμένου να μειώσουν το ενεργειακό τους κόστος, ο πρόεδρος της ΡΑΕ ανέφερε ότι ακόμη και με τις υπάρχουσες υποδομές υφίστανται σημαντικότατες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα.

 

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, αξιοποιήθηκε ως μέσο πίεσης προς τη Βουλγαρική πλευρά, η υποχρέωση της γειτονικής χώρας να ενσωματώσει τους Ευρωπαϊκούς Κώδικες Αερίου, που επιβάλλουν την ελεύθερη πρόσβαση προμηθευτών στο δίκτυο της. Στο πλαίσιο αυτό η ΡΑΕ κατάφερε τελικά να έλθει σε συμφωνία με τη Βουλγαρική Ρυθμιστική Αρχή, ώστε οι δύο Ρυθμιστές να δράσουν ως επισπεύδοντες προς τους αντίστοιχους Διαχειριστές (ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgas), σχετικά με την ενσωμάτωση του Ευρωπαϊκού Κώδικα για τη Διαχείριση Δυναμικότητας στην Ελληνοβουλγαρική διασύνδεση.

 

Όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΡΑΕ, η ενσωμάτωση του Ευρωπαϊκού Κώδικα εισάγει την υποχρέωση της από κοινού, για την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, δημοπράτησης της διαθέσιμης δυναμικότητας στο σημείο διασύνδεσης των δύο συστημάτων μεταφοράς, τόσο κατά την κύρια κατεύθυνση (Βουλγαρία-Ελλάδα), όσο και κατά την ανάστροφη (Ελλάδα-Βουλγαρία). Στόχος της ΡΑΕ είναι οι δύο πλευρές να είναι έτοιμες πριν από την καταληκτική ημερομηνία του Νοεμβρίου του 2015, ώστε να διασφαλιστούν οι συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης στο σύστημα της Βουλγαρίας.

 

Για τη σημασία της εξέλιξης αυτής, αρκεί να αναφερθεί ότι η ελληνική αγορά φυσικού αερίου, λειτουργεί σήμερα ως νησίδα, καθώς τόσο από τη Βουλγαρία, για λόγους ρυθμιστικούς που ωστόσο υποκρύπτουν διαφύλαξη των συμφερόντων της Gazprom, όσο και από την Τουρκία, για τεχνικούς λόγους (αδυναμία δικτύου) δεν είναι δυνατόν να γίνουν εισαγωγές φυσικού αερίου πέραν αυτών που αγοράζει η ΔΕΠΑ από τη Ρωσία και την τουρκική Botas. Έτσι ως μόνη εναλλακτική μένει η αγορά υγροποιημένου αερίου, μόνο όμως όταν το επιτρέπουν οι τιμές.
Ηλεκτρισμός

 

Αναφορικά με την αγορά ηλεκτρισμού και το φλέγον θέμα των δημοπρασιών τύπου ΝΟΜΕ, ως μεταβατικό μέτρο για το άνοιγμα της αγοράς προμήθειας, σύμφωνα με τη ΡΑΕ σε λίγες μέρες, το ΥΠΕΚΑ και η ΕΕ θα έχουν στα χέρια τους μια ολοκληρωμένη και βελτιστοποιημένη πρόταση για τη διοργάνωση των δημοπρασιών. Από το σημείο αυτό και μετά, την ευθύνη για τη νομοθετική κατοχύρωση του μηχανισμού των δημοπρασιών την αναλαμβάνει το αρμόδιο υπουργείο. Με τα δεδομένα αυτά, η διενέργεια των δημοπρασιών λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής της ΔΕΗ θα πρέπει να αναμένεται στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2015.

 

Ενόψει των δημοπρασιών εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ήδη προετοιμάζουν την εμπορική και τιμολογιακή τους πολιτική. Παράλληλα από την πλευρά της και η ΔΕΗ έχει ξεκινήσει καμπάνια με στόχο κυρίως τους επαγγελματικούς καταναλωτές –πελάτες της, προκειμένου να τους διατηρήσει στο πελατολόγιό της.

 

Η τοποθέτηση του προέδρου της ΡΑΕ κατέληξε με την επισημαίνοντας τα εξής: «παρά τις σοβαρές θεσμικές και δομικές στρεβλώσεις που υπονόμευσαν μέχρι σήμερα την ουσιαστική απελευθέρωση της εγχώριας ενεργειακής αγοράς, παρά τις μονοπωλιακές εμμονές και τις συγκρούσεις ετερόκλητων συμφερόντων, παρά το μετέωρο βήμα της Πολιτείας, παρά τα εμπόδια που διαρκώς παρεμβάλλονται, ο εξορθολογισμός και η πραγματική, στην πράξη, απελευθέρωση της εγχώριας αγοράς ενέργειας, πρωτίστως προς όφελος του Έλληνα καταναλωτή και της εθνικής οικονομίας, θα προχωρήσει τελικά, κάτω από τη σαρωτική πίεση που ασκεί η ενοποιούμενη, με ταχύτατους πλέον ρυθμούς, ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, μέσω της σύζευξης των εθνικών και περιφερειακών αγορών και τη θέσπιση ενιαίων υποχρεωτικών κανόνων οργάνωσης και λειτουργίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

 

Η ΔΕΠΑ

Από τη ΔΕΠΑ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Σπύρος Παλαιογιάννης, αναφέρθηκε στις επιπτώσεις που έχει στη ζήτηση φυσικού αερίου, η μείωση της ηλεκτροπαραγωγής από μονάδες φυσικού αερίου όπως και η αύξηση των εισαγωγών, Όπως δε είπε, το γεγονός αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την επιβολή της ρήτρας take or pay, αλλά και τη μειωμένη χρήση των υποδομών του φυσικού αερίου.

 

Τέλος ο κ. Παλαιογιάννης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις νέα χρήσεις φυσικού αερίου που προωθεί η ΔΕΠΑ με έμφαση στην αυτοκίνηση. Ήδη αναπτύσσεται δίκτυο 12-13 πρατηρίων που θα τροφοδοτούν με φυσικό αέριο οχήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και στον οδικό άξονα που ενώνει τις δύο πόλεις, ενώ γίνονται μελέτες για τη δημιουργία αποκεντρωμένων τοπικών δικτύων σε περιοχές όπου δεν θα φτάσει το εθνικό δίκτυο και την τροφοδοσία τους με υγροποιημένο (LNG) είτε με συμπιεσμένο (CNG) αέριο.

 

(Μ. Καϊταντζίδης, Euro2day, 12/11/2014)

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει