Επιστροφή στη φύση με φυσικό αέριο: Fiat Panda 0,9 TwinAir CNG

Επιστροφή στη φύση με φυσικό αέριο : Fiat Panda 0,9 TwinAir CNG

Η τεχνολογία Natural Power στη γλώσσα της Fiat μεταφράζεται σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας που χρησιμοποιούν ως πηγή τη φυσική δύναμη του υγραερίου και του φυσικού αέριου. Η ιταλική εταιρία διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο με μοντέλα διπλού καυσίμου.

Ο διττός χαρακτήρας του Fiat Panda CNG δεν γίνεται άμεσα αντιληπτός, καθώς δεν υπάρχει κανένα στοιχείο διαφοροποίησης στην εξωτερική του εικόνα από τα συμβατικά Panda, διατηρώντας ακέραιη την σχεδίαση του. Μόνο το λογότυπο Natural Power στο πίσω μέρος δίνει ένα στίγμα, ενώ η αυξημένη απόσταση από το έδαφος οφείλεται στο πλαίσιο της έκδοσης 4Χ4.

Παράλληλα ανέπαφο έχει μείνει το σκηνικό στο εσωτερικό, όπου από την υψηλή θέση οδήγησης απολαμβάνεις την αρκετά καλή περιμετρική ορατότητα και τον ευχάριστο διάκοσμο με τα μπλε πλαστικά στο ταμπλό που δένουν χρωματικά με τα υφάσματα των καθισμάτων. Οι μοναδικές προσθήκες αφορούν τη διπλή ένδειξη για την ποσότητα φυσικού αερίου και βενζίνης στον πίνακα οργάνων και ο διακόπτης στην κεντρική κονσόλα που επιτρέπει στον οδηγό να «γυρίζει» την κίνηση του αυτοκινήτου σε βενζίνη. Η εναλλαγή γίνεται αυτόματα μόνο όταν εξαντληθεί το φυσικό αέριο, ενώ για την εκκίνηση του κινητήρα χρησιμοποιείται βενζίνη.

Όταν ο φακός τρυπώσει κάτω από το αμάξωμα απαθανατίζει τις δυο δεξαμενές καυσίμου χωρητικότητας 12 κιλών που βρίσκονται κάτω από το χώρο του πορτμπαγκάζ στερώντας του 25 λίτρα από το μέγεθος του, αφήνοντας του όμως διαθέσιμα 200 λίτρα για την αποθήκευση των αποσκευών. Ανοίγοντας την τάπα του ρεζερβουάρ συναντήσαμε δυο στόμια, με το δεξί να χρησιμεύει για την πλήρωση με φυσικό αέριο, ενώ το αριστερό για το γέμισμα του 35λιτρου ντεπόζιτου βενζίνης.

Που καταλήγουν όμως τα δυο αυτά καύσιμα; Στον υπερτοφοδοτούμενο 0,9 TwinAir βενζινοκινητήρα ο οποίος έχει δεχτεί τις απαραίτητες τροποποιήσεις στις βαλβίδες, στα μπεκ και στο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, ώστε να πραγματοποιεί διπλή καύση. Το δικύλινδρο μοτέρ αποδίδει 85 και 80 ίππους στις 5.500 σ.α.λ με την αντίστοιχη χρήση βενζίνης και φυσικού αερίου, ενώ η ροπή μειώνεται ελάχιστα από 145 στα 140 Nm. Νικητής στη σύγκριση των επιδόσεων αναδεικνύεται η χρήση της αμόλυβδης, καθώς επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 12 δευτ. και φτάνει σε τελική ταχύτητα τα 170 χλμ./ώρα, απέναντι στο φυσικό αέριο όπου τα αντίστοιχα νούμερα είναι 12,8 δευτ, και 168 χλμ./ώρα.

Εκεί όμως που το CNG αποκτά προβάδισμα είναι στην κατανάλωση και στις εκπομπές C02, καθώς μόνο με 3,1 κιλά διανύει 100 χλμ. αποδεσμεύοντας στην ατμόσφαιρα μόλις 86 γρ./χλμ, ενώ για την ίδια απόσταση με βενζίνη χρειάζονται 4,6 λίτρα και οι ρύποι αυξάνονται στα 107 γρ./χλμ. Η συνδυαστική αυτονομία φτάνει στα 1.148 χλμ, με τα 761 χλμ. να προέρχονται από τη βενζίνη και τα 387 από το φυσικό αέριο. Τι σημαίνουν όλα αυτά όμως για την τσέπη του ιδιοκτήτη;

Αν υπολογίσουμε ότι η μέση τιμή του φυσικού αερίου κυμαίνεται στα 0,972 ευρώ/κιλό και η κατανάλωση στα 3,1 κιλά/100 χλμ. τότε το κόστος δεν ξεπερνά τα 3,01 ευρώ. Πάμε όμως να δούμε, για να καταλάβουμε τη διάφορα, τι θα πληρώναμε αν κινούμασταν αποκλειστικά με βενζίνη, η τιμή της οποίας πλησιάζει και πολλές φορές ξεπέρνα τα 1,650 ευρώ/λίτρο. Το ποσό για τα ίδια χιλιόμετρα ανεβαίνει στα 7,59 ευρώ, αν πάρουμε σαν δεδομένη την εργοστασιακή κατανάλωση των 4,6 λίτρων/100 χλμ.(που στη χρήση δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα). Η εξοικονόμηση χρημάτων λοιπόν ανέρχεται σε ποσοστό 60%.

To θάρρος και η άνεση που επιδεικνύει το Panda CNG όταν περνάει πάνω από τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων προέρχεται, όπως προαναφέραμε, από το αυξημένο ύψος του και τη μεγαλύτερη διαδρομή της ανάρτησης, ενώ στις στροφές θα μετακινηθείς σίγουρα από το κάθισμα σου, ωστόσο δεν θα αναζητήσεις να πιαστείς από κάπου για να μην γλυστρίσεις.

Μέτριο σε αίσθηση είναι το ηλεκτρικό τιμόνι, το οποίο μπορεί να γίνει ακόμα πιο ελαφρύ με το πάτημα του διακόπτη City στην κεντρική κονσόλα, η λειτουργία όμως αυτή ενδείκνυται μόνο για μανούβρες σε πολύ στενούς δρόμους και στη διαδικασία του παρκαρίσματος, καθώς στον ανοιχτό δρόμο χάνεται αρκετά η επαφή με τους μπροστινούς τροχούς.

Στα αρνητικά συμπεριλαμβάνεται η θορυβώδης λειτουργία του κινητήρα, με τον τραχύ ήχο, ενώ την εμφάνιση τους κάνουν αρκετοί κραδασμοί. Στις πολύ χαμηλές στροφές το τράβηγμα του κινητήρα είναι αρκετά ασθενικό, ωστόσο όσο ανεβαίνει η βελόνα στο στροφόμετρο δείχνει το πιο υγιές του πρόσωπο. Από το 5αρι μηχανικό κιβώτιο θα θέλαμε καλύτερα κουμπώματα στην πρώτη και στην όπισθεν, καθώς δεν ήταν λίγες οι φορές που χρειάστηκε να επαναλάβουμε τους χειρισμούς για να κλειδώσει σωστά η ταχύτητα.

Με καθοδηγητή το πνεύμα οικονομίας και όχι τις επιδόσεις το Fiat Panda με φυσικό αέριο μετακινείται φυσικά αλλά όχι αεράτα, ενώ εμπόδια στην καριέρα του μπορεί να σταθούν η αλμυρή τιμή των 12.740 ευρώ και το περιορισμένο, ακόμα και εντός Αττικής, δίκτυο ανεφοδιασμού. Το σίγουρο πάντως είναι ότι τα Panda CNG θα πολλαπλασιαστούν στην πόλη πολύ πιο γρήγορα, από τα πρατήρια φυσικού αερίου.

Γιώργος Ψαρράς, www.motori.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει