CNG: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας οδηγός για μία τέτοια μετατροπή

CNG: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας οδηγός για μία τέτοια μετατροπή

 Με δεδομένα τα πλεονεκτήματα του φυσικού αέριου κίνησης ή CNG, η μετατροπή ενός κινητήρα ώστε να λειτουργεί και με φυσικό αέριο αποτελεί μια ενδεδειγμένη εναλλακτική πρόταση για οικολογική αλλά και οικονομική οδήγηση.

 

Τώρα είναι πια η καλύτερη στιγμή για να μάθεις όλα όσα πρέπει να γνωρίζει ένας οδηγός για μία τέτοια μετατροπή.

 

Ποια αυτοκίνητα μετατρέπονται

Τα αυτοκίνητα που μπορούν να μετατραπούν σε οχήματα διπλού καυσίμου είναι τα εξής:

1. Βενζινοκίνητα – πετρελαιοκίνητα

2. Υβριδικά

3. Μικρής – μεγάλης ιπποδύναμης

4. Συμβατικής τεχνολογίας –  (καρμπυρατέρ)

5. Κεντρικού ψεκασμού καυσίμου (μονός ψεκασμός)

6. Σειριακού ψεκασμού (πολλαπλός ψεκασμός)

7. Έμμεσου ή άμεσου ψεκασμού καυσίμου

 

Πόσο κοστίζει

Μετά και τις νέες φορολογίες του 2017 η μέση τιμή στα πρατήρια αναμένεται να διαμορφωθεί  για την απλή αμόλυβδη στο 1,54 ευρώ το λίτρο, για το πετρέλαιο στο 1,28 ευρώ το λίτρο και για το υγραέριο στα 0,82 λεπτά του ευρώ, ενώ το φυσικό αέριο κίνησης κοστίζει από 0,888 ευρώ ανά κιλό (στην Αθήνα), με χαμηλότερη τιμή τα 0,869 ευρώ/κιλό στο σταθμό της Ανθούσας.

 

Ουσιαστικά όμως, το φυσικό αέριο είναι πολύ πιο οικονομικό και από τους 3 «αντιπάλους» του, αφού τα αυτοκίνητα με CNG καταναλώνουν λιγότερο και σε όρους απόδοσης, ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ισοδυναμεί ενεργειακά με 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου.

 

Για να γίνει ακόμη πιο κατανοητή η τελική διαφορά στην τσέπη του οδηγού, θα πάρουμε για παράδειγμα ένα ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη ή 500 χλμ απόστασης. To Fiat Panda με τον 0,9 TwinAir Natural Power, έχει π.χ. μέση κατανάλωση 3,1 κιλά ανά 100 χλμ (σύμφωνα με τα εργοστασιακά νούμερα) και έτσι το κόστος του συγκεκριμένου ταξιδιού είναι περίπου 13,76 ευρώ με τιμή 0,888 ευρώ/κιλό.

 

Την ίδια ώρα, η μέση κατανάλωση του συμβατικού Fiat Panda TwinAir με χρήση βενζίνης είναι 4,2 λίτρα ανά 100 χλμ και έτσι, με μέση τιμή τα 1,54 ευρώ ανά λίτρο, το αντίστοιχο κόστος θα έφθανε τα 32,34 ευρώ.

 

Τέλος και όσον αφορά το κόστος της μετατροπής, αυτό υπολογίζεται σήμερα, κοντά στα 2.000 ευρώ, αλλά αναμένεται να μειωθεί παράλληλα με την αύξηση των μετατροπών.

 

Σε ποιον να πας για τη μετατροπή

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που «φρενάρουν» τη διάδοση της χρήσης του φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά, είναι και η διστακτικότητα των ιδιοκτητών, σε ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας στην μετατροπή των οχήματος τους.

 

Πλέον όμως, η μετατροπή ενός οχήματος με σύστημα CNG μπορεί να γίνει απόλυτα αξιόπιστα, από τα πρώτα ανεξάρτητα συνεργεία που έχουν λάβει την πιστοποίηση της ΔΕΠΑ και της TUV Austria Hellas.

 

Συγκεκριμένα, η ΔΕΠΑ «έτρεξε» ένα σχετικό πρόγραμμα για ανεξάρτητα συνεργεία, με την TUV Austria Hellas να αναλαμβάνει την εκπαίδευση και πιστοποίηση των πρώτων για τη μετατροπή οχημάτων με συστήματα CNG σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Βόλο, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και προδιαγραφές του Ιδιωτικού Πρωτοκόλλου Πιστοποιήσεων και Επιθεωρήσεων που δημιουργήθηκε για ακριβώς αυτόν το σκοπό.

 

Όλοι οι συμμετέχοντες που πληρούσαν τα απαιτούμενα κριτήρια (υποδομών, ασφάλειας, εξοπλισμού κ.α.) πέρασαν από τα τρία, απαραίτητα στάδια ελέγχου και οι επιτυχόντες έλαβαν τη σχετική πιστοποίηση.

 

Αναλυτικά τα πιστοποιημένα συνεργεία:

 

Νομός Αττικής

Autogas Tsopelogiannis:  Ελληνικό Αττικής (Λ. Βουλιαγμένης 70)

Α. Τσοπελογιάννης & ΣΙΑ Ο.Ε.:  Μεταμόρφωση Αττικής (Τατοϊου 101)

Αφοί Χαίδου Ο.Ε.:  Παιανία Αττικής (16 χλμ Λ. Λαυρίου)

Βιαμάρ:  Αθήνα (Αγίας Αννης 7 & Ιερά Οδός 111)   

Πιπίνης Μ. Βλάσιος:  Αγ. Παρασκευή (Λ. Μεσογείων 383)

Ξαγοράρης Γεωργιος:  Αργυρούπολη (Γ. Παπανδρέου 54)

Κρητίδης & ΣΙΑ Ο.Ε.:  Αθήνα (Κασομούλη 89)

Μπουλέκος Α.Ε.Ε:  Μεταμόρφωση (Τατοϊου 84-86)

Μενεδάτος Βασίλειος:  Σαλαμίνα (Λεωφόρος Ιπποκράτους 64)

Γιαγιάς Ιάκωβος & ΣΙΑ Ε.Ε.:  Παιανία (2ο χλμ. Λεωφ. Μαρκοπούλου–Παιανίας) 

Καλογρίτσας Κων/νος & ΣΙΑ Ε.Ε.:  Γλυκά Νερά (Λεωφ. Λαυρίου 109)

Αφοί Αγγέλη -Ν. Παπαχαραλάμπους ΟΕ:  Χαϊδάρι (Λεωφόρος Αθηνών 179)

 

Νομός Θεσσαλονίκης

Βροχίδης-Χατζής Α.Ε.:  Πυλαία Θεσσαλονίκη (Γ. Σχολής 29)

Gas Theodorou:  Θεσσαλονίκη (Γιαννιτσών 181)

Στεφανίδης Γεώργιος:  Βασιλικά Θεσσαλονίκης (25ο χλμ Ε.Ο Θεσσαλονίκης-Πολύγυρου)

Αφοί Β. Σαραφιανού Ο.Ε.:  Θεσσαλονίκη (Ν. Μοναστηρίου 17)

Στάθης Στυλιανός:  Θεσσαλονίκη (Χρυσαυγή, Λαγκαδάς)

 

Νομός Μαγνησίας

Πλουμιστός Νικόλαος:  Βόλος (2Ν Βιομηχανικό Πάρκο)

Καγιάφα Βιολέττα & ΣΙΑ Ε.Ε.:  Βόλος (Λεωφόρος Αθηνών 108)

 

Νομός Λάρισας

Αθ. Νασιακόπουλος Α.Ε.:  Λάρισα (3ο χλμ. Λάρισας – Αθήνας)

Τσάκαλος-Τσιούτσιας:  Λάρισα (5ο χλμ. παράπλευρης οδού Π.Ε.Ο. Λάρισας-Βόλου)

 

Νομός Τρικάλων

Βήτας Α.Ε.:  Τρίκαλα (Περιφ .Οδός Λάρισας – Καρδίτσας)

 

Νομός Φθιώτιδας

Τσόγκας Διονύσιος:  Λαμία (1ο χλμ. Λαμίας – Φραντζή)

 

Νομός Χαλκιδικής

Παπαπαύλος Παύλος:  Ιερισσός (2ο χλμ. Ιερισσού-Θεσσαλονίκης)

 

Νομός Κοζάνης

Καλημέρης & ΣΙΑ Ο.Ε.:  Κοζάνη (3ο χιλ. Κοζάνης-Θεσσαλονίκης)

 

Νομός Έβρου

Auto Gas Center LPG CNG Α.Ε.:  Απαλός-Αλεξανδρούπολη (4ο χλμ. Αλεξ. – Συνόρων)

 

Τι πρέπει να ξέρεις για τη συντήρηση

Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να παράγουν εξ εργοστασίου μοντέλα με δυνατότητα καύσης φυσικού αερίου, όμως πιο διαδεδομένη είναι προς το παρόν η εγκατάσταση συσκευής φυσικού αερίου κίνησης, γεγονός που διαφοροποιεί αρκετά και το service αυτών των αυτοκινήτων.

 

Το CNG άλλωστε δουλεύει σε 200-240 bar πίεσης, κάτι που απαιτεί υψηλών προδιαγραφών και πιστοποιήσεων υλικά για την εγκατάσταση, όπως το kit (συσκευή), η Δεξαμενή, οι Βαλβίδες κτλ., τα οποία και χρειάζονται και την απαραίτητη συντήρηση.

 

Γενικότερα, η συντήρηση της συσκευής γίνεται κάθε 20.000 χλμ ή 12 μήνες από το προηγούμενο service και περιλαμβάνει μια σειρά εργασιών συντήρησης αναλόγως το service που γίνεται, ενώ υπάρχουν και συγκεκριμένα tips για τη συντήρηση αυτή.

 

– Φθαρτά μέρη όπως τα φίλτρα αέρος, τείνουν να φθείρονται πιο γρήγορα στα αυτοκίνητα που κάνουν χρήση CNG και ως εκ τούτου είναι εξαιρετικά σημαντικό να καθαρίζονται σχολαστικά κάθε 5.000 χιλιόμετρα και να αντικαθίστανται με καινούργια κάθε 10.000 χλμ.

 

– Το κιτ του συστήματος CNG θα πρέπει να ελέγχεται τακτικά και συγκεκριμένα, μετά από κάθε 5.000 χλμ. Ωστόσο, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι κάθε διάγνωση ή ρύθμισή του σε εξειδικευμένο συνεργείο από έναν εκπαιδευμένο ειδικό και όχι από οποιαδήποτε τεχνικό.

 

– Για να διατηρηθεί η καλή απόδοση του συστήματος θα πρέπει να γίνεται αλλαγή λαδιού, κάθε 10.000 χλμ ή και λιγότερο.

 

– Ένας προσεκτικός έλεγχος των μερών του συστήματος, όπως των σωληνώσεων, του κυλίνδρου τοποθέτησης και των εξαρτημάτων, για χαλάρωση, διαρροές ή ζημιές, μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή μεγαλύτερης φθοράς.

 

– Ο έλεγχος της δεξαμενής CNG για πιθανές διαρροές, ρωγμές και άλλες ζημιές, κάθε 5 χρόνια, συνιστάται από τους ειδικούς.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει