Το 2018 ξεκινάει η κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB

Εντός του 2018 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB και εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 τοποθετείται η εμπορική του λειτουργία , σύμφωνα με το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα του έργου.

 

Το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα του αγωγού μήκους 182 χλμ. και διαμέτρου 32 ιντσών που θα συνδέει την Κομοτηνή με την Stara Zagora, παρουσίασε σύμφωνα με πληροφορίες στα τέλη Απριλίου στις Βρυξέλλες η εταιρεία του έργου ICGB, κατά την προγραμματισμένη συνάντηση που είχαν όλοι οι φορείς των υποψηφίων επενδύσεων να ενταχθούν στα Ευρωπαϊκά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCI).

 

Κατά την ενημέρωση δόθηκαν σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα για όλα τα έργα, που στην περίπτωση του IGB μετατίθενται σταθερά τα τελευταία χρόνια προς τα πίσω, με τελευταία πηγή καθυστερήσεων, το “πάγωμα” που προκάλεσαν οι πρόσφατες βουλγαρικές εκλογές. Στην προκειμένη περίπτωση εκκρεμεί πάντα το τρίτο market test για την δέσμευση χωρητικότητας του έργου, που αρχικά τοποθετούνταν μέσα στο Μάιο ή στις αρχές καλοκαιριού σύμφωνα πάντα με το πλάνο της αίτησης εξαίρεσης από το καθεστώς πρόσβασης τρίτων, που πρόκειται να καταθέσει η ICGB προς τις ρυθμιστικές αρχές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.

 

Το γεγονός πάντως ότι υπουργός Ενέργειας στη νέα βουλγαρική κυβέρνηση υπό τον Μπόικο Μπορίσοφ, που σχηματίστηκε μετά από αρκετή καθυστέρηση πριν από μόλις μια εβδομάδα, ανέλαβε η θεωρούμενη ως υπέρμαχος του IGB  Τεμενούζκα Πέτκοβα, η οποία και κατείχε αυτή τη θέση παλαιότερα, συγκλίνει στις εκτιμήσεις ότι το επόμενο διάστημα θα επιχειρηθεί προσπάθεια να καλυφθεί το χαμένο έδαφος.

 

Σύμφωνα πάντως με την Οδηγία για το 3ο Ενεργειακό Πακέτο, από την στιγμή που μια εταιρεία θα υποβάλει το αίτημα εξαίρεσης μέχρι και να εκδοθεί από την ρυθμιστική αρχή η τελική απόφαση, απαιτούνται ούτε λίγο ούτε πολύ 4 με 5 μήνες, και αυτό εφόσον δεν υπάρξουν αντιρρήσεις από τρίτους. Στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει ότι αν η ΙCGB υποβάλει το σχετικό αίτημα τον Ιούνιο, η απάντηση από τους δύο ρυθμιστές θα δοθεί κάπου γύρω στον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2017, και αυτός ακριβώς είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που η εταιρεία τοποθετεί την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών μέσα στο 2018.

 

Άνθρωποι που παρακολουθούν από κοντά τις διεργασίες θεωρούν με βεβαιότητα ότι το έργο θα γίνει-  με ή χωρίς 3ο market test- προσθέτοντας ωστόσο την ανάγκη να υπάρξει και κάποια πολιτική κινητοποίηση, ώστε να πεισθούν περιφερειακοί παίκτες της περιοχής, όπως για παράδειγμα η Ουκρανία και η Μολδαβία, να επιδείξουν έμπρακτο ενδιαφέρον για τον αγωγό.

 

Σε πλήρη χρονισμό με το σχέδιο του IGB κινείται και και το έργο της πλωτής δεξαμενής LNG της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο η εταιρεία του έργου Gaztrade προσδοκά μέχρι τα τέλη Ιουλίου να έχει ολοκληρώσει την τεχνική μελέτη (Front-End Engineering and Design), γνωστή ως FEED study. Οταν συμβεί αυτό, τότε η εταιρεία θα βάλει σύμφωνα με τις πληροφορίες μπροστά και την διαδικασία επιλογής εργολάβων, καθώς και ναυπηγείων που θα αναλάβουν και την κατασκευή των διαφόρων τμημάτων του project.

 

Ταυτόχρονα η Gaztrade “τρέχει” και το θέμα της χρηματοδότησης του έργου, για το οποίο συζητά με διάφορες τράπεζες, τόσο θεσμικές, όσο και εμπορικές, ελληνικές και ξένες. Το συνολικό μπάτζετ του έργου υπολογίζεται σε 350-370 εκατ. ευρώ, ένα τμήμα του οποίου θα προέλθει από ίδια συμμετοχή των μετόχων της Gaztrade, ένα άλλο από χρηματοδότηση, και ένα τρίτο από ευρωπαϊκά προγράμματα.

 

Πάνω- κάτω η χρηματοδότηση εκτιμάται ότι θα αφορά στο 50% του προϋπολογισμού. Δεδομένου ότι η Gaztrade παρακολουθεί τις εξελίξεις γύρω από τον IGB, εκτιμάται πως το θέμα της χρηματοδότησης πρέπει να έχει κλείσει ως τα τέλη του 2017 ή στις αρχές του 2018. Στο σκέλος των επαφών με διεθνείς τράπεζες βοηθά σημαντικά η συμμετοχή της Gazlog του εφοπλιστή Πίτερ Λιβανού.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει