Σχεδιάζεται η βέλτιστη διαδρομή του ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη

Ζητήματα που έχουν να κάνουν με το τεχνικό σκέλος που αφορά το Ρωσικό Φυσικό Αέριο και την Νότια Διαδρομή του προς την Ευρώπη, καθώς και τις διάφορες εναλλακτικές όσον αφορά τις απαραίτητες υποδομές συζήτησαν στη χθεσινή συνάντηση της Μόσχας οι επικεφαλής των τριών εταιρειών Gazprom, Edison, και ΔΕΠΑ.

 

 

Το νέο κείμενο για την πρόοδο του σχεδίου θα επικαιροποιεί σύμφωνα με πληροφορίες το μνημόνιο συναντίληψης της Ρώμης, χωρίς να μπαίνει όμως σε τεχνικές λεπτομέρειες. Όπως φαίνεται πάντως και από την ανακοίνωση της ίδιας της Gazprom, η χθεσινή συζήτηση περιελάμβανε και τον προσδιορισμό της βέλτιστης διαδρομής των εξαγωγών φυσικού αερίου από την Ρωσία στην Ελλάδα και κατόπιν στην Ιταλία.

 

Ειδικότερα στη συνάντηση οι Μίλερ (Gazprom), Μπεναγιούν (Edison) και Κιτσάκος (ΔΕΠΑ) επικαιροποίησαν το αρχικό μνημόνιο, ενώ εξέτασαν πιο εξιδεικευμένα θέματα, όπως η διαδρομή και τα σημεία παράδοσης του ρωσικού αερίου εντός Ευρώπης, καθώς και ζητήματα που πρέπει να ξεπεραστούν αναφορικά με τις υποδομές που απαιτείται να κατασκευαστούν.

Εννοείται ότι οι συζητήσεις διεξάγονται μέσα στα περιθώρια που προσφέρει η εκφρασμένη θέση της Ευρωπαικής Επιτροπής για την τροφοδοσία της Ευρώπης με ρωσικό φυσικό αέριο, καθώς και η στάση του αμερικανικού παράγοντα.

 

Υπό αυτό το πρίσμα, οι κινήσεις των εμπλεκομένων πλευρών έχουν συγκεκριμένο βαθμό ελευθερίας. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τον Φεβρουάριο (υπογραφή μνημονίου στη Ρώμη) έως σήμερα, υπήρξε “ζύμωση” προς τις αρχές και τις υπηρεσίες της Ε.Ε. τόσο από τις κυβερνήσεις (Ιταλίας, Γαλλίας και Ελλάδας) όσο και από τις ίδιες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, προκειμένου να αμβλυνθεί η καχυποψία που υπάρχει. Κεντρικός στόχος των εταιρειών είναι να πείσουν ότι δεν θα επαναληφθούν τα λάθη του South Stream και ότι, αντίθετα, θα τηρηθούν ευλαβικά όλες οι προβλέψεις του ευρωπαϊκού κεκτημένου, κατ΄αναλογία, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, των όρων που δεσμεύουν τον αγωγό TAP.

 

Κεντρικό ρόλο σε όλο αυτό το σχεδιασμό έχει το παλαιό project του ελληνο-ιταλικού αγωγού ITGI. Ενός γνώριμου σε εμάς σχεδίου από την εποχή της θητείας του Κ.Καραμανλή, και που σύμφωνα πάντα με τους νεους ρωσικούς σχεδιασμούς, προορίζεται να μεταφέρει μέσω Ελλάδας στην Ιταλία, αντί για αζέρικο, ρωσικό αέριο.

 

Το θέμα αυτό, δηλαδή της επέκτασης του αγωγού προς την Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία, μέσω του αδειοδοτημένου από παλαιά σχεδίου για τον υποθαλάσσιο αγωγό Poseidon (300 χλμ), τμήμα του ITGI, προφανώς και συζητήθηκε στη Μόσχα, κρίνοντας από τη χθεσινή ανακοίνωση της Gazprom.

 

Οσοι προωθούν το σχέδιο υποστηρίζουν ότι η συμμετοχή δύο εταιρειών χωρών-μελών της Ε.Ε. εγγυάται τη σύννομη λειτουργία του αγωγού, κάτι που δεν είχε καταστεί δυνατόν με τον South Stream, καθώς επίσης ότι ο αγωγός Poseidon έχει συμμορφωθεί από παλαιά με την κοινοτική νομοθεσία, διαθέτοντας τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις. Εν προκειμένω έχει ήδη λάβει από τις κοινοτικές αρχές άδεια εξαίρεσης από την υποχρεωτική πρόσβαση τρίτων στη χωρητικότητά του, καθώς επίσης έχει εξασφαλίσει από τις ιταλικές αρχές τις απαραίτητες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις στα σημεία που θα διασχίσει το ιταλικό έδαφος.

 

Όσον αφορά το θέμα του τουρκικού σκέλους του αγωγού, που αφορά την τροφοδοσία της Τουρκίας με ρωσικό αέριο, η Gazprom υπέγραψε προ ημερών στο Άμστερνταμ συμφωνία με την εταιρεία Allseas Group που αφορά την κατασκευή του υποθαλάσσιου τμήματος του έργου. Ενός τμήματος που θα διασχίζει τη Μαύρη Θάλασσα σε μήκος περίπου 900 χιλιομέτρων, από ένα σημείο κοντά στη ρωσική πόλη Ανάπα, έως το Κιγίκιοι στην Ανατολική Θράκη.

 

Αναφορικά με την Ιταλία, σημειώνεται ότι είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Οπως ανακοίνωσε πρόσφατα η Gazprom μετά από συνάντηση που είχε στις αρχές του μήνα ο Μίλερ με τον CEO της Eni Κλάουντιο Ντεσκάλτσι, οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στην Ιταλία αυξήθηκαν κατά 36,5% το Νοέμβριο του 2016 συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά. Στη συνάντηση εκείνη μάλιστα, τα δύο μέρη, Gazprom και Eni, είχαν συζητήσει και τις δυνατότητες κατασκευής υποδομών για την προμήθεια της Ευρώπης με ρωσικό φυσικό αέριο μέσω της Νότιας Διαδρομής.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει