«Κρουαζιέρα θα σε πάω» και το 2017

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, 3.800.000 άτομα είχαν επιλέξει να ταξιδέψουν με ένα κρουαζιερόπλοιο. Η κρουαζιέρα, σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν ήταν ακόμη τόσο ελκυστική όσο έχει γίνει πλέον σήμερα. Ενδεικτικά είναι τα αριθμητικά μεγέθη του 2016, κατά τη διάρκεια του οποίου συνολικά 22.935.000 άτομα επέλεξαν ένα πακέτο κρουαζιέρας για τις διακοπές τους.

 

Για τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA), το 2017 θα καταγραφεί ένα νέο ρεκόρ δεκαετίας. Η CLIA εκτιμά ότι η αύξηση στα ταξίδια κρουαζιέρας θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, οπότε και συνολικά 25,3 εκατ. επιβάτες θα επιλέξουν για τις διακοπές τους ένα πακέτο κρουαζιέρας, όταν το 2007 είχαν ταξιδέψει με κρουαζιερόπλοιο μόλις 15,8 εκατ. Πρόκειται για μια αύξηση της τάξης του 60%.

 

Μάλιστα, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η κινεζική αγορά κρουαζιέρας αναδεικνύεται ως μία από τις πλέον αναπτυσσόμενες, με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας να εκτιμάται πως θα αγγίξει φέτος τα 2,6 εκατ., από 2 εκατ. πέρυσι, ενώ το έτος 2020 υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 4,5 εκατ.

 

Αυτή η σημαντική αύξηση του αριθμού των επιβατών σε παγκόσμιο επίπεδο ωθεί τις εταιρείες κρουαζιέρας σε ναυπήγηση ολοένα και περισσότερων, πιο σύγχρονων αλλά και μεγαλύτερης χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων, ενώ μεγάλες είναι και οι επενδύσεις προς την κατεύθυνση της «πράσινης κρουαζιέρας».

 

Εντός του 2017 η CLIA εκτιμά ότι η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας θα υποδεχτεί 26 νέα κρουαζιερόπλοια, για θαλάσσιες αλλά και για ποτάμιες κρουαζιέρες. Πρόκειται για μια επένδυση που αγγίζει τα 6,8 δις δολάρια ΗΠΑ. Τα νούμερα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά εάν κοιτάξει κανείς τις εκτιμήσεις για την περίοδο 2017-2026, όταν η βιομηχανία κρουαζιέρας αναμένεται να υποδεχτεί συνολικά 97 νέα κρουαζιερόπλοια, στα οποία θα έχουν επενδυθεί κεφάλαια ύψους 53 δις δολαρίων ΗΠΑ.

 

Το 2016, όμως, ενισχύθηκε και η τάση για ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων που θα κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), ενώ για το όχι και τόσο μακρινό μέλλον εκτιμάται ότι τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο LNG. Συγκεκριμένα, από τα κρουαζιερόπλοια που έχουν παραγγελθεί και για τα οποία υπάρχει ημερομηνία παράδοσης μεταξύ 2017 και 2026, τα 13 θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο LNG.

 

Η Carnival Corporation, που σήμερα κατέχει το 44,3% της αγοράς κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο, αναμένεται να είναι η πρώτη εταιρεία που θα διαθέτει πλοία κινούμενα με LNG. Αυτό θα συμβεί το 2019, όταν οι θυγατρικές της AIDA και Costa θα παραλάβουν τα δύο πρώτα κρουαζιερόπλοια που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο LNG.

 

Αλλά και η Royal Caribbean Cruises αναμένεται μέχρι το 2026 να παραλάβει τέσσερα νέα κρουαζιερόπλοια, που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο LNG. Δύο από τα πλοία της Royal Caribbean θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία Meyer Werft στη Φινλανδία (Meyer Turku).

 

Το ενδιαφέρον, βέβαια, στην περίπτωση της βιομηχανίας κρουαζιέρας και σε ό,τι αφορά την Ευρώπη είναι ότι έχει δώσει στην ουσία το φιλί της ζωής στην ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία και ιδίως στη γερμανική. Η Genting Hong Kong, μέλος του μαλαισιανού ομίλου Genting Group, το νέο αφεντικό των μεγαλύτερων ναυπηγείων της Γερμανίας σε Μεκλεμβούργο και Δυτική Πομερανία, αποφάσισε να επενδύσει περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ για έργα εκσυγχρονισμού των ναυπηγείων σε Βίζμαρ, Ρόστοκ και Στράλσουντ.

 

Το πόσο ελκυστική έχει καταστεί η βιομηχανία κρουαζιέρας καταδεικνύεται και από ένα ακόμα γεγονός: την προσέλκυση στην αγορά νέων επιχειρηματιών με καινοτόμες ιδέες, όπως ισχύει στην περίπτωση του σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον, του ιδιόρρυθμου Βρετανού μεγιστάνα, του ιδρυτή και προέδρου του ομίλου Virgin Group. Έτσι, στα τέλη του 2016 υπεγράφησαν από τη διοίκηση των ιταλικών ναυπηγείων Fincantieri και της νέας εταιρείας κρουαζιέρας Virgin Voyages του Μπράνσον οι συμβάσεις ναυπήγησης τριών νέων κρουαζιερόπλοιων, η συνολική αξία των οποίων αγγίζει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ.

 

Η παγκόσμια κρουαζιέρα ανθεί και μετατρέπεται σε μοχλό ανάπτυξης της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας οικονομίας. Ας ελπίσουμε ότι το 2017 θα αποδειχτεί έτος καμπής και για την ελληνική κρουαζιέρα, που, παρά τα τεράστια περιθώρια ανάπτυξής της, παραμένει εγκλωβισμένη σε αγκυλώσεις, κυρίως, λόγω της ελληνικής γραφειοκρατίας αλλά και των ακολουθούμενων πολιτικών.

(naftikachronika.gr)

Μπορεί επίσης να σας αρέσει